söndag 11 januari 2015

Emelies progress

Äntligen är Emelie klar! Mycket fin liten kofta, dock har jag insett att alpacka inte är något för mig då det trots mjukhetslöften sticks något förbannat. Blir att bära långärmad tröja under.....

Inspirerad av stickpodden bestämde jag mig för att göra knappand och hade några fina gamla loppisband liggandes i syskrinet. Detta var det lite glitter i, vilket ville fransa sig något i knapphålen men det funkar!


Mätte först ut var knapphålen skulle ligga och sydde dem på symaskin.


Är inte superförtjust i knapphålen på min maskin, tycker sömmen runt blir för gles.
Dock är jag på tok för lat för att sy egna, så detta får duga.


Tråcklade fast banden på insidan av båda framstyckena. Nu i efterhand tror jag att det hade varit snyggare att ta en tråd som matchar bandet, då det ändå inte syns på framsidan om man bara försiktigt syr genom garntrådarna och inte rakt igenom till framsidan.
Tråcklade också i själva knapphålen då de stickade låg vågrätt och de sydda lodrätt som ju syns på bilden ovan. Blev lite knöligt men kommer nog underlätta själva knäppandet.




Knapparna kommer från Ohlssons tyger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar