onsdag 23 juli 2014

Påslakanklänningen / Sultry Sheath

En ny toilé gjorde susen, och jag bestämde mig för att använda tyget från ett påslakan som inhandlades på loppis förra veckan för 10 spänn. Efter tvätt och strykning kändes det så mjukt och luftigt, och prefekt för klänningen som är menad för vardagsbruk. Som ekonomisk student är det dessutom perfekt att försöka hitta tyg på alternativa vägar i stället för att köpa nytt hela tiden. Nu är det bara dragkedjan och fållen nertill som fattas!


För att vara en av mina första klänningar är jag supernöjd, speciellt med att det randiga mönstret matchar på båda sidor. Om jag använder mönstret igen syr jag kanske ett insnitt eller ritar om axelbandet så det inte ligger så långt ut på axeln.
Ett par fickor fram vore praktiskt, men det kan ju sys på i efterhand också. 

För övrigt är jag sugen på att köpa en mönsterkontruktionsbok. Efter lite spaning upptäckte jag den här som verkar vara gammal i gamet och den används dessutom som kurslitteratur på massvis av mönsterkonstruktionskurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar